Vorming op aanvraag: Begeleidershouding

Koning Kevin speelt, vormt, gaat op vakantie, kookt, zingt, danst en zou stiekem ook eens graag fierljeppen. Alles wat we doen, doen we graag en mét een gezonde dosis verantwoordelijkheid.  Op een hoofdzakelijk praktijkgerichte manier behandelen we evalueren, straffen en belonen, groepsdynamiek en methodiekontwikkeling. In deze vormingen zoomen we in op didactiek en begeleidershouding in jouw werking. 

Je zoekt vorming over: 
Attitude en vaardigheden

Communicatie-vaardigheden

Terug naar de Algemene info Vorming op Aanvraag

Attitude en Vaardigheden

o   Sta je voor het eerst voor een groep? Ben je op zoek naar je eigen stijl als begeleider? Wil je je groep blijven boeien? Deze vorming toont je de tips & tricks om meteen aan de slag te gaan. 

o   Materiaal en locatie: De aanvrager voorziet een ruim lokaal met papier, stiften, balpennen en wat basis spelmateriaal 

o   Over het kind in elk van ons. We roepen herinneringen op van vroeger en leren (terug) spelen zoals toen op de speelplaats. In een kartonnen doos, in het bos, tussen de kapstokken op het familiefeest of in je kamp. Plezier en fantasie! We nemen het spelgedrag van kinderen onder de loep. Gebaseerd op het vrolijke spelgedrag van Casper & Hobbes. Kom mee, op ontdekking!

o   Materiaal en locatie: Voorzie een ruime binnen- en buitenlocatie, liefst in de natuur, papiertape, balpennen en wat basis spelmateriaal.

 

·       Creatief Denken

o   Creatief denken is meer dan je fantasie gebruiken. Het is op zoek gaan naar de MacGyver in jezelf. Geen enkele oplossing is te gek voor woorden. Zet je zintuigen op scherp, laat voorgaande kennis varen en denk onbegrensd alle richtingen uit. Creatief Denken in functie van spelen, je organisatie, de groep. Brainstormen zonder reserves, maar wel op zo'n manier dat jij bepaalt wat de uitkomst is.

o   Level 1: Je krijgt een zeer speelse en ludieke inleiding in de basisbeginselen van creatief denken en passen ze toe op jouw werking: Hoe krijg je steeds nieuwe ideeën? Hoe bereid ik mijn activiteiten op een leuke manier voor?  - Geschikt voor alle soorten begeleiders. 

o   Level 2: Probleemoplossend Denken – We nemen een vraag of probleem uit je eigen werking en zoeken naar een creatieve en gedragen oplossing. Nadien krijg je inzicht in de stappen van een creatief proces. - Geschikt voor ervaren begeleiders, hoofdanimatoren en instructeurs

o   Locatie en Materiaal: De aanvrager voorziet basis cursusmateriaal (flappen, papier, stiften, balpennen, papiertape) en een ruim lokaal.

Communicatie-vaardigheden

·       Moeilijke situaties

o    Hoe praat je met een kind? Hoe kan je je kinderen betrekken bij je werking? Wat als het misloopt? We staan stil bij grensoverschrijdend gedrag en manieren van aanpak. Deze vorming kan aangepast worden naar verschillende ervaringsniveaus en thema's. 

§  Praten en evalueren met kinderen

§  Straffen en Belonen

§  Omgaan met grensoverschrijdend gedrag bij kinderen en jongeren

o   Locatie en Materiaal: Ruim lokaal; papier, pennen, flappen en stiften

o   Een hecht team. Vlotte samenwerking. Open sfeer. Klinkt als een droomploeg om mee te werken, nee? Helaas is open communicatie niet elke ploeg of persoon gegeven. Je kan er echter wel beter in worden. In deze vorming maak je kennis met de basisprincipes van feedback en open communicatie via spel en ervaringsgerichte oefeningen. 

  • Locatie en materiaal: Een ruim lokaal met stoelen, tafels en een whiteboard/krijtbord/plek om posters te hangen. De aanvrager voorziet cursusmateriaal (papieren, pennen, stiften, tape) tenzij anders aangegeven

o   Je wil de hele groep betrekken maar tijdens groepsbabbels zijn er steeds diezelfde stille personen die geen input leveren. – Je wil een vorming in elkaar steken maar hebt geen idee hoe je dat theoretisch kader verteerbaar kan aanbieden? – 1 ding is zeker: Jij hebt Koning Kevin nodig! Je krijgt een aantal werkvormen voorgeschoteld en we kijken hoe jij in een paar stappen van doelstelling naar methodiek kan gaan. 

o   Locatie en materiaal: Ruim lokaal; papier, stiften, tape en balpennen

o   Begeleid jij stages maar heb je geen brevet hoofdanimator of pedagogisch diploma? Dan volstaat het om deze vorming te volgen. We pikken een aantal interessante onderwerpen uit rond feedback en stagebegeleideing op basis van de nood in jullie organisatie.

Deze vorming stemmen we helemaal af op maat van jullie groep. We zoomen in op de aspecten waar jullie zelf veel over willen bijleren.